LINUXZONE






 >> Hlavní stránka

(1751/28.09.2010)


 >> Administrace

(161/05.08.2010)


 >> Literatura

(312/14.09.2010)


 >> Bezpečnost

(347/17.09.2010)


 >> Programování

(307/19.04.2010)


 >> Distribuce

(98/16.09.2010)


 >> Síťování

(86/03.06.2010)


 >> Lokalizace

(10/15.09.2004)


 >> Aplikace

(176/12.08.2010)


 >> Multimedia

(32/31.03.2006)


 >> Hardware

(45/02.03.2007)


 >> Začínáme

(229/09.09.2010)


 >> Aktuálně

(564/20.09.2010)


 >> RELAX

(213/28.09.2010)


 >> Jinde vyšlo

přehled ostatních serverů




 Coolhousing




Coolhousing - Vas poskytovatel dedikovanych serveru




 Přihlášení




Login:
Heslo:
 uložit v prohlížeči


Nejste-li ješte zaregistrováni, můžete tak učinit zde.





 Vyhledávání




Hledaný výraz:
v klíčových slovech
v titulku
v anotaci
v textu








 Reklama









 Servis




*   Vaše náměty a připomínky
Máte k Linuxzone.cz nějaké připomínky nebo náměty? Našli jste na stránkách chybu? Dejte nám o tom vědět pomocí formuláře nebo v diskuzi.
Komentářů: 60
*   Podpořte Linuxzone.cz
Chcete podpořit náš server umístěním odkazu nebo zveřejněním backendu? Zde najdete vše potřebné.
*   Pište pro Linuxzone.cz
Máte zájem podílet se na obsahu Linuxzone.cz ať už jako redaktoři nebo i jinak? Dejte nám o sobě vědět!





 Aktuálně z bezpečnosti




-- 
6.12.2005, 19:01
Na serveru informit.com vyšla ukázková kapitola týkající se práce s řetězci z knihy Secure Coding in C and C++. (lz)

-- 
3.12.2005, 12:34
Bugtraq: Format String Vulnerabilities in Perl Programs. (lz)

-- 
3.12.2005, 12:32
Linux Advisory Watch December 2nd 2005. (lz)

-- 
23.10.2005, 13:28
Rozhovor na téma klasické zálohování versus CDP. (lz)

-- 
23.10.2005, 13:24
Linux Advisory Watch October 21st 2005. (lz)

další >>





 Aktuálně o software




-- 
6.12.2005, 19:07
Potřebujete-li pod linuxem rozchodit bezdrát založený na čipsetech Broadcom 43xx, konečně existuje linuxový ovladač. (lz)

-- 
6.12.2005, 19:04
Byla uvolněna verze Xen 3.0.0 virtualizační technologie XEN. (lz)

-- 
6.12.2005, 18:59
Byla uvolněna verze X11R6.9/X11R7 RC 3 grafickérho rozhraní X Window System. (lz)

-- 
3.12.2005, 12:45
Co je nového okolo projektu Amanda (open source zálohovací software)? Více na osnews.com. (lz)

-- 
3.12.2005, 12:40
Jak to akuálně v linuxu vypadá s podporou SATA.. (lz)

další >>





 Aktuálně z IT




-- 
3.12.2005, 12:51
Novellu se daří prodej linuxových produktů, oproti loňskému roku se Novell dočkal výrazného nárůstu. (lz)

-- 
3.12.2005, 12:48
Třetí verzi licence GPL by měla být publikována během jara 2007. (lz)

-- 
23.10.2005, 13:20
V Peru nyní mají zákon, který umožňuje nasazení open source software ve vládní správě. (lz)

-- 
23.10.2005, 13:14
Proč se Microsoft bojí Google? (lz)

-- 
27.9.2005, 22:01
Peru má zákon podporující free software. (lz)

další >>





 Nejčtenější články









 Nejlepší články









 Anketa




Používáte nějaké rozšíření bezpečnostního modelu linuxového jádra?

Openwall (17%)

LIDS (11%)

Pax/Grsecurity (3%)

SELinux (6%)

RSBAC (1%)

jiné (1%)

používám standardní jádro (62%)







Linuxzone.cz - server o Linuxu pro programátory, administrátory a fanoušky.
Provozuje společnost Impossible.
ISSN: 1213-8738





Získejte ze svého monitoru maximum!

Zaplatily Vaše telefonátyMáte monitor, který je schopen v daném rozlišení pracovat s vyšší opakovací frekvencí, než kterou máte v prostředí X Window System nastavenu? Anebo vám při instalaci linuxové distribuce instalační program nakonfiguroval pouze nižší rozlišení, než byste chtěli a přitom víte, že váš monitor a grafická karta umí více? Řešením těchto situací se zabývá tento článek.

Komu je tento článek určen

Tento článek je určen spíše zkušenějším uživatelům, kteří již o konfiguraci X serveru něco vědí. Nicméně jsou zde uvedeny i odkazy na online generátory konfigurace dostupné na Internetu. Pokud se vám zde uváděné postupy budou zdát složité anebo jim prostě nedůvěřujete :-) a nemáte přitom nějaké specifické požadavky, můžete článek jen proletět a rovnou tyto generátory konfigurace vyzkoušet - můžete se ke kýženému výsledku dobrat rychleji, než ručními výpočty.

Jak CRT monitory pracují

Nejdříve se musíme seznámit s několika termíny a zkratkami, bez kterých se dále neobejdeme a vzpomenout si, jakým způsobem obrazovky fungují. (Tedy zjednodušeně, pokud tento článek bude číst nějaký fyzik, nechť mi ta zjednodušení promine - cílem článku je hlavně dobrat se úspěšné konfigurace X serveru).

Obrazovka generuje obraz jako posloupnost bodů, která tvoří ve výsledku rastr. Jednotlivé body jsou uspořádány zleva doprava tak, že tvoří řádky a řádky jsou po sobě poskládány odshora dolů, takže výsledkem je obdélníkový obraz (rámec), jak jej vidíme. Jednotlivé body obrazovky emitují světlo, pokud jsou zasaženy svazkem elektronů uvnitř obrazovky. Pohyb elektronového svazku začíná v levém horním rohu obrazovky a ten pak přejíždí doprava. Poté co dorazí na konec řádku, se posune malinko níže, rychle se vrátí k levé straně obrazovky a začne nový řádek. Toto se opakuje, než dorazí do pravého dolního rohu obrazovky. Pak se přesune zpátky do levého horního rohu a celé se to opakuje znova od začátku.

Okamžik, kdy je svazek elektronů zamířen na levý horní roh obrazovky označuje zahájení vykreslování rámce. Celý rámec (frame) je ukončen v momentě, kdy je svazek elektronů dorazí zpět do levého horního rohu. Rámec tedy tvoří všechny řádky, které svazek elektronů vykreslil.

Existuje také další možnost - tzv. prokládání obrazu (interlacing). V tom případě se při jednom průchodu vykresluje každý druhý řádek a při dalším průchodu se vykreslují zase jen ty řádky, který byly v předchozím vynechány (t.j. jeden průchod generuje poloviční rámec - "half-frame").

Není žádoucí, aby obraz pokrýval beze zbytku celou viditelnou plochu obrazovky, obvykle jsou malé okraje obrazovky ponechány černé. Je to proto, že v těch místech už se svazek elektronů obvykle hůře ovládá a obraz by v těch místech byl zkreslený. Abychom se tomuto zkreslení vyhnuli, svazek elektronů v těchto místech vypneme a čas, který bychom strávili vykreslováním obrazu v okrajích obrazovky využijeme už k přesunu svazku elektronů zpátky na levou stranu obrazovky (když jsme na konci řádku) a k přesunu do levého horního rohu (když jsme dokončili poslední řádek dole).

Tzv. horizontální synchronizační impuls je grafickou kartou monitoru vyslán vždy v momentě, kdy je potřeba vrátit svazek elektronů z konce pravé strany na levou (tedy je vysílán ke konci řádku). Analogicky vertikální synchronizační impuls je grafickou kartou monitoru vyslán v momentě, kdy je potřeba svazek elektronů zaměřit zpět na levý horní roh (tedy je vyslán před dokončením rámce). Kromě toho obrazovky vyžadují, aby před i po vyslání horizontálního i vertikálního synchronizační impulsu byla určitá prodleva, aby se svazek elektronů stabilizoval. Pokud bychom tyto prodlevy vypustili, obraz by nebyl ustálený.

Shrňme si tedy důležité pojmy:

  • HSF (horizontal sync frequency) - řádkový kmitočet říká, kolik řádků za sekundu je schopen monitor zobrazit.
  • VSF (vertical sync frequency) - sloupcový kmitočet říká, kolikrát za sekundu je monitor schopen přesunout svazek elektronů ve vertikálním směru. Toto je současně také limit pro nejvyšší opakovací frekvenci monitoru.
  • DCF (dot clock frequency): označuje počet bodů, které se za sekundu vykreslí (t.j. jak rychle bude grafická karta posílat data monitoru). Starší grafické karty uměly pracovat s určitými fixními hodnotami DCF, novější grafické karty jsou omezené pouze maximální hodnotou DCF.
  • VB (video bandwidth) - šířka pásma je parametr monitoru, který říká, jaká je nejvyšší frekvence, se kterou můžeme monitoru posílat data, aby obraz byl použitelný (t.j. jak rychle stihne monitor body vykreslovat). Pokud chceme mít jasný a ostrý obraz, neměla by šířka pásma monitoru být nižší, než použitá hodnota DCF - pokud bude šířka pásma monitoru vyšší, tím lépe.
  • HFL, VFL (horizontal/vertical frame length) - délka rámce v bodech (horizontální/vertikální, včetně neaktivních okrajů a doby pro přesunutí svazku elektronů na začátek dalšího řádku).
  • HR, VR (horizontal/vertical resolution) - horizontální/vertikální rozlišení obrazu.
  • screen refresh rate, totéž co frame rate (RR) - opakovací frekvence: říká, kolikrát za sekundu je obrazovka překreslena. Čím je tato hodnota vyšší, tím lépe, protože to snižuje efekt poblikávání obrazu a je to šetrnější k lidskému oku. (Podle standardu VESA by neměla být nižší než 72Hz), ale dnešní kvalitní CRT monitory jsou běžně schopny pracovat s opakovací frekvencí 100Hz i vyšší. Lze ji spočítat podle vzorce RR = DCF / (HFL * VFL).

Ještě poznámka k monitorům a HSF: opravdu staré monitory podporovaly pouze jednu nebo několik fixních hodnot, nebo několik užších rozsahů frekvencí, dnešní monitory jsou limitovány jen minimální a maximální hodnotou frekvence.

Odkud získat přesnou specifikaci parametrů monitoru

Při ruční konfiguraci musíme znát pokud možno přesně parametry monitoru i grafické karty. Pokud už nemáme k monitoru manuál, můžeme zkusit parametry monitoru vyhledat na webových stránkách výrobce. U novějšího hardware, který podporuje standard DDC (musí jej podporovat monitor i grafická karta, monitory vyráběné před rokem 1996 DDC zpravidla nepodporují) je možné tyto údaje získat pomocí software. Existuje samostatná utilita read-edid, jinak dnes již snad všude používaná verze XFree86 4.x DDC podporuje také (i když ne ve všech ovladačích) - v praxi pak stačí nahlédnout do výstupu (logu) X serveru. Relevantní část výstupu může vypadat takto (řádky s nejdůležitějšími ůdaji jsou zatrženy):

 (II) MGA(0): I2C bus "DDC" initialized.
 (II) MGA(0): I2C device "DDC:ddc2" registered.
 (II) MGA(0): I2C Monitor info: 0x8282e30
 (II) MGA(0): Manufacturer: SNY  Model: 1e0  Serial#: 16843009
 (II) MGA(0): Year: 2003  Week: 28
 (II) MGA(0): EDID Version: 1.3
 (II) MGA(0): Analog Display Input,  Input Voltage Level: 0.700/0.300 V
 (II) MGA(0): Sync:  Separate  Composite  SyncOnGreen
 (II) MGA(0): Max H-Image Size [cm]: horiz.: 48  vert.: 31
 (II) MGA(0): Gamma: 2.50
 (II) MGA(0): DPMS capabilities: StandBy Suspend Off; RGB/Color Display
 (II) MGA(0): GTF timings supported
 (II) MGA(0): redX: 0.625 redY: 0.340   greenX: 0.280 greenY: 0.605
 (II) MGA(0): blueX: 0.155 blueY: 0.070   whiteX: 0.283 whiteY: 0.298
 (II) MGA(0): Supported VESA Video Modes:
 (II) MGA(0): 720x400@70Hz
 (II) MGA(0): 720x400@88Hz
 (II) MGA(0): 640x480@60Hz
 [ vynecháno ]
 (II) MGA(0): Supported additional Video Mode:
 (II) MGA(0): clock: 383.9 MHz   Image Size:  474 x 296 mm
 (II) MGA(0): h_active: 2304  h_sync: 2480  h_sync_end 2736 \
              h_blank_end 3184 h_border: 0
 (II) MGA(0): v_active: 1440  v_sync: 1441  v_sync_end 1444 \
              v_blanking: 1507 v_border: 0
>(II) MGA(0): Ranges: V min: 48  V max: 160 Hz, H min: 30  \
>             H max: 121 kHz, PixClock max 400 MHz
 (II) MGA(0): Monitor name: GDM-FW900
 (II) MGA(0): Serial No: 2817843
 (II) MGA(0): end of I2C Monitor info

Pokud byste naopak potřebovali podporu DDC v X serveru vypnout a vynutit si svou konfiguraci, slouží k tomu volba Option "NoDDC" v konfiguračním souboru X serveru.

Jak sestavit vlastní konfiguraci

Jednotlivé zobrazovací módy jsou v konfiguračním souboru X serveru uvedeny direktivou "ModeLine", např. takto může být definováno rozlišení 640x480:


Podívejme se, co jednotlivá čísla znamenají - jak vypadá v tomto případě vykreslování obrazu: aktivní délka řádku je v tomto případě 640 bodů, po jejich vykreslení se svazek elektronů vypne, následuje krátká prodleva (640 až 688), po ní horizontální synchronizační impuls (688 až 776) během kterého se svazek elektronů vrátí zpět doleva a zaměří na začátek dalšího řádku, následuje krátká prodleva na stabilizaci (776 až 808) a pak se začne zobrazovat další řádek. Celková horizontální délka rámce je 808, z toho aktivní délka je jen viditelných 640 bodů, čas pro vykreslení zbývajících 168 pomyslných bodů se využije pro přesun a stabilizaci svazku elektronů na začátek dalšího řádku.

Analogicky po dokončení posledního řádku dole se svazek elektronů vrací do levého horního rohu, v případě vertikálního synchronizační impulsu jsou (na rozdíl od horizontálního) obvykle prodlevy pro stabilizaci minimální (480 až 481 a 501 až 502). Vertikální délka rámce je 502.

K tomu, abychom mohli vytvořit vlastní konfiguraci budeme potřebovat několik vzorců a vztahů. Základní vzorec je tento:

DCF=HFL*VFL*RR

Dále se nám budou hodit empiricky odvozené vztahy mezi rozlišením a velikostí rámce:

HFL=1.25*HR

VFL=1.05*VR

Pro poměr stran obrazu 4:3 pak obdržíme

DCF/RR=0.63*HFL2

Dnes se ale můžeme setkat i se "širokoúhlými" monitory s jiným poměrem stran. Pro poměr stran 16:10 pak obdržíme

DCF/RR=0.52*HFL2

a pro poměr stran 16:9 obdržíme

DCF/RR=0.47*HFL2

Při zvolené fixní hodnotě DCF tedy se stoupajícím rozlišením klesá opakovací frekvence (závislost není lineární).

Takto vyzbrojeni se můžeme vrhnout do výpočtů :-), soustředíme se na dvě varianty problému:

  • jak docílit maximálního komfortu (opakovací frekvence) při daném rozlišení
  • jak docílit maximálního rozlišení při zachování minimální zvolené hodnoty opakovací frekvence

Jak docílit maximálního komfortu (opakovací frekvence) při daném rozlišení

Mějme monitor následující specifikace: HSF 30-121kHz, VSF 48-160Hz, VB 400MHz, grafická karta podporuje DCF maximálně 360MHz a požadujeme rozlišení 1152 x 900.

Horizontální i vertikální rozlišení je dáno, podle vztahů HFL=1.25*HR a VFL=1.05*VR spočítáme velikost rámce HFL a VFL. Nyní už máme následující:

# 1152x900
Modeline "1152x900"   *   1152 * * 1440   900 * * 945

Použijeme-li k tomu hodnotu frekvence DCF 175 MHz, vyjde nám odpovídající HSF (175*1000)/1440=121 kHz, což je akorát na hranici specifikace monitoru. Opakovací frekvence spočteme jako (121*1000)/945 a vychází v tomto případě 128 Hz (což také vyhovuje rozmezí přípustnému pro VSF). Vyšší hodnotu dot clock už nemůžeme použít, protože bychom překročili maximální HSF. Pokud by se nám dosažená opakovací frekvence zdála malá (což není tento případ, 128 Hz je slušná hodnota), museli bychom snížit rozlišení. Nyní máme následující:

# 1152x900 @ 128 Hz
Modeline "1152x900"  175   1152 * * 1440   900 * * 945

Nyní nastupuje trocha magie - zbývá doplnit počátky synchronizačních impulsů a prodlevy potřebné pro stabilizaci. U nižších rozlišení jako počátek horizontálního impulsu pro začátek vystačíme s HR+32, a počátek prodlevy pro stabilizaci HFL-32, pro vysoká rozlišení HR+96 a HFL-96 (někdy může být třeba ještě prodloužit).

U vertikálního synchronizačního impulsu je to trochu jinak - tam bývá prodleva před vysláním synchronizačního impulsu téměř nulová, stejně jako prodleva po něm. Celý výsledek našeho snažení pak může vypadat takto:

# 1152x900 @ 128 Hz
Modeline "1152x900"   175   1152 1184 1408 1440  900 901 942 945

Jak docílit maximálního rozlišení při zachování minimální zvolené hodnoty opakovací frekvence

Mějme stejné parametry monitoru a grafické karty jako v předchozím případě, s tím, že požadujeme minimální opakovací frekvenci 80 Hz. Vyjdeme ze vztahu

DCF/RR=0.63*HFL2

po doplnění (DCF je v MHz) obdržíme délku horizontálního rámce HFL

HFL=sqrt(360*1000*1000/80)/0.63)=2672

ze které už podle vztahu HFL=1.25*HR spočteme horizontální rozlišení (2136). K tomuto ještě poznámka: některé ovladače X údajně ještě mohou vyžadovat, aby toto číslo definující rozlišení bylo dělitelné 8. K tomu dopočítáme další údaje (poměr stran uvažujeme 4:3; u tak vysokých rozlišení jako v tomto případě je lepší nechat větší prodlevy pro stabilizaci svazku elektronů) a obdržíme zhruba následující výsledek:

# 2136x1600 @ 80 Hz
ModeLine "2136x1600"  360  2136 2232 2576 2672  1600 1602 1678 1680

Zkontrolujeme, zda jsme nepřekročili některý z parametrů monitoru nebo možnosti grafické karty (maximální rozlišení je limitováno velikostí dostupné paměti na kartě). V tomto případě bohužel HSF vychází 135 KHz (monitor má limit 121 KHz). Musíme tedy ještě snížit DCF, k odpovídající hodnotě se dostaneme při DCF=290 MHz a výsledek pak může vypadat takto:

#1920x1440 @ 80 Hz
ModeLine "1920x1440"  290  1920 2016 2304 2400  1440 1442 1510 1512

Vyladění konfigurace

Ručně spočítaná konfigurace obvykle nebude hned úplně optimální (t.j. kvalita obrazu nebo jeho umístění ještě nebude zcela v pořádku) a je třeba ji doladit. K vyladění konfigurace lze s výhodou použít nástroj xvidtune, který přímo z X sezení umožňuje interaktivně měnit jednotlivé parametry nastavení. Jen pro úplnost ješte doplním, že tuto vlastnost X serveru umožňuje rozšíření "XFree86-VidModeExtension".



Utilita xvidtune

Upozornění na závěr

X Server lze při troše námahy maximálně přizpůsobit třeba i méně běžným a netypickým požadavkům uživatele. Můžeme tak používat i různá nestandardní rozlišení a z hardware "vyždímat" maximum. Při ručních zásazích do konfigurace je ale třeba dát pozor na to, abychom respektovali limity dané ve specifikaci monitoru. Většina monitorů má sice vestavěnou ochranu, která v případě, kdy monitor na vstupu obdrží data mimo svůj rozsah, monitor automaticky vypne. V opačném případě by se mohl monitor poškodit!

Odkazy

Dokumentace:

Podrobnější informace a vysvětlení empirických vztahů, které se v tomto návodu vyskytly, najdete v následující dokumentaci:

Generátory konfigurace:

Získání EDID/DDC informace z monitoru:

Autor: David Häring, 12. 12. 2003, 01:00
Sekce Administrace, Komentářů: 9
Průměrné hodnocení: 0,21

o Poslat e-mailem
o Tisk článku
o Uložit do profilu


 Přispějte nám




Líbil se Vám tento článek? Můžete ho ocenit zavoláním na tel. číslo 906 460 134.
Cena hovoru za 1 minutu je 46 Kč.





 Hodnocení článku




Článek hodnotím jako:  [1] výborný   [2] dobrý   [3] průměr   [4] špatný   [5] hrůza  





 Komentáře




--

David Häring, 19. 12. 2003 09:54
Re: DVI












--

Aton, 19. 12. 2003 07:44
Linux a DVI












--

Franta Jetel, 17. 12. 2003 10:05
Děkuji!












--

Petr Mach, 14. 12. 2003 17:38
a co LDC display - pripad notebooku












--

Michal B., 13. 12. 2003 01:59
a co LDC display - pripad notebooku












--

David Häring, 12. 12. 2003 12:09
Re: radeon












--

theruck, 12. 12. 2003 10:44
tak si ten gtf skus s radeonom...












--

David Häring, 12. 12. 2003 10:33
RE: utilitka na vypocet












--

Petr Mach, 12. 12. 2003 02:14
utilitka na vypocet















PŘIDAT KOMENTÁŘ ZOBRAZ VŠE >>










2002 © Impossible, s.r.o.   >> Kontaktujte redakci >> Právní upozornění >> Reklama